Oh India, wat ben je interessant!

10 maart 2019 - Gurgaon, India

Hallo allemaal,

Het heeft een tijdje geduurd, maar daar is ie dan. Ik had al een groot deel van deze blog geschreven, maar helaas door een probleem met opslaan is die helaas verloren gegaan. Balen, maar goed, shit happens.

Sinds mijn laatste blog heb ik ontzettend veel mogen beleven.

Van vijftien uren rijden in wiegelslaapbussen, tot scooter rijden met twee meiden achterop door het gestoorde verkeer van Pudicherry. Van de manager van Jose stone ontmoeten tot een man ontmoeten waarvan de zus van zijn oma in de klas had gezeten bij John Lennon.
Van koe knuffelen in een dierenopvang tot achterna worden gezeten door een Olifant in Kumily. Van het bewonderen van de ruïne tempels van Hampi tot het verbazen over de sloppenwijken in Mumbai.
Van het ontzettend genieten van de heerlijk Indische keuken tot een voedselvergiftiging met een onafscheidelijke relatie met het toilet. Van psytrance feestjes in Goa tot door een Indische vrouw bij de arm meegenomen worden om te komen dansen op haar dochters bruiloft. En heel wat meer.

Wacht. Achterna gezeten door een olifant?
Uhm ja. Laat ik daar maar mee beginnen.
In mijn laatste blog schreef ik over mijn plan om naar Kumily te gaan.
In Kumily ben ik naar het Periyar Tiger reserve geweest. Hier heb ik een dag tour genomen. Het reservaat bestaat uit bijna 1000 vierkante kilometer. Daar lopen onder andere olifanten, tijgers, buffels en verschillende soorten aan apen, slangen, vogels rond.
De trekking was te voet. Bijna de gehele trekking liepen we in de volgorde: gids 1 voor op, ik daarna, Fins stelletje en opvolgend gids 2 en 3. Gids 3 had een geweer voor de veiligheid.
Al vrij in het begin hoorde we luide geluiden van brekende takken in de verte. Gids 1 ging voorzichtig verder lopen, terwijl wij in stilte moesten wachten.
De gids seinde dat we ook zijn kant op konden lopen. Door wat bosjes heen in de verte zagen we de olifant. Ik was ontzettend enthousiast, eerste wilde olifant die ik ooit heb gezien. We konden haar niet volledig zien, maar zagen dat ze lekker aan het eten was. De gids vertelde dat deze olifant uit haar groep is gezet omdat zich niet goed gedroeg. We moesten voorzichtig zijn omdat het droog seizoen nu is. Hierdoor kan de olifant soms moeilijk eten vinden en daardoor agressief reageren.
We liepen weer rustig verder. Tijdens de trekking zijn we nog veel olifanten in groepen tegen gekomen. Daarbij ook nog apen, buffel, zwijnen en heel wat prachtige vogels mogen zien. Na 16 km te hebben gelopen naderde we bijna het einde van de trekking.
We liepen op een pad met rechts van ons bossen en links van ons gras dat grensde aan een rivier.
Nietsvermoedend liepen we in volgorde om een grote struik heen.
Gids 1 en ik zien dat voorbij de struik we een paar meters verwijderd zijn van een olifant. De olifant is met zijn kont naar ons gekeerd. Gids 1 schrikt en keert om en duwt mij de andere richting op. Vanaf hier gaat alles ontzettend snel. Gids 1 en ik zetten het op het rennen. Het Finse stel en de twee andere gidsen zien alleen ons weg rennen en weten niet wat er aan de hand is. Al snel daarna hoort de olifant ons, keert om en is luid aan het trompetteren. Ik ren rechtdoor om verder op in de bossen in duiken. Ook ren ik met twee rugzakken en besluit ik om er 1 te laten vallen zodat ik beter kan wegkomen. Het Finse stel en gids 2 zijn gelijk de bossen ingedoken, de olifant volgt ze. Ik hoor geschreeuw van het Finse stel en luid getrompetter van de olifant. Gids 1 en 3 staan bij het water en schreeuwen ook om de olifant weg te jagen. De olifant komt klem te zitten in de bossen en probeert er weer uit te komen. Op dit moment kijk ik achterom en zie ik de olifant trompetteren en met wijde oren rennen!
Ik ren richting de gids met het geweer die bij het water staat. De olifant stormt ergens anders de bossen in.
Het Finse stel komt snel uit de bosjes gerend naar ons toe. We rennen met zijn alle de tegengestelde richting op van waar we de olifant de bossen in ging. Een stukje verderop zeggen de twee gidsen dat het veilig is. Gids 2 was helemaal om gelopen door de bossen heen. Gids 3 is tijdens het rennen over het geweer gevallen en kreeg de achterkant van het geweer in zijn buik. Het Finse stel en gids 2 hebben wat schrammen. Gids 1 en ik zijn ongedeerd.
Later vertelde de gidsen dat dit dezelfde olifant is die we als eerste hebben gezien.
Gids 1 was zo dapper om mijn tas die ik had laten vallen nog op te halen.
Het was een enorm avontuur en we zijn er allemaal goed van afgekomen.

Na bijna 7500 km gereisd te hebben door India, valt me vooral de cultuur verschillen in het land zelf op. Elke deelstaat heeft zijn eigen taal, typische gerechten en een ander slag volk. Het contrast is vooral het grootst tussen zuid en noord India.
Even voor het beeld:
Europa is 3,1 keer groter dan India.
India heeft 1,8 keer meer mensen dan Europa.
Europa heeft 24 officiële talen, met meer dan 100 dialecten.
India heeft 22 officiële talen, met meer dan 1600 dialecten.
Je kunt er eigenlijk mee stellen dat India een continent op zich zelf is.

Van al dat reizen door het hele land leer je toch ontzettend veel van de cultuur (goh, wie had dat gedacht). Een aantal (verkeerde) (voor)oordelen die ik over India had:
-Koeien zijn heilig.
Ja klopt en wanneer ze midden op weg liggen rijdt iedereen ook om ze heen. Ze gebruiken de koeien ook voor de melk, maar zodra ze geen melk meer geven laten ze de koeien aan hun lot over. Het is verboden om een koe te slachten, in sommige staten kun je er zelfs gevangenis straf voor krijgen. Toch is het mysterieus dat er maar weinig stieren zijn.
-Getrouwde vrouwen dragen een rode stip op het voorhoofd.
Onjuist, de rode stip heet een bindi, dit wordt als sieraad gedragen. Niet alleen een rode stip trouwens, maar allerlei verschillende figuurtjes en kleuren.
Een rode streep in de haarlijn van de vrouw laat zien dat ze getrouwd is. Sommige Indisch vrouwen doen dit. Hindoe mannen hebben ook interessante figuren op hun voorhoofd getekent. Dit hangt er van af welke god ze die dag hebben aanboden.
-Indische eten is lekker.
Nee het is fantastisch lekker.
- In India poepen veel mensen op straat. Het ding met poep is, als je dat een beetje netjes wilt afhandelen heb je daar een toilet voor nodig. Een rioolaansluiting is dan ook erg handig, maar niet vanzelf sprekend. Bijvoorbeeld in de sloppenwijken van Mumbai nog al een probleem. Deze sloppenwijken worden gezien als 1 van de meest dichtbevolkte gebieden van de wereld. Tijdens een tour door Dharavi lieten ze de 8 onbetaalde toiletten zien waar 1200 mensen gebruik van maken. In Dharavi heeft maar 1 % een toilet in huis. De mensen konden ook gebruik maken van een betaald toilet.
-In India spreken ze Hindi.
Ja, maar zoals ik eerder beschreef zijn er nog 21 andere officiële talen. Elke staat heeft zijn eigen taal. Voornamelijk in het noorden wordt Hindi gesproken.

Ik krijg veel berichtje over m'n blog, bedankt, daar word ik blij van! Ik heb heel wat foto's toegevoegd, dat geeft meer beeld bij mijn verhalen. Als je een mailtje wilt ontvangen wanneer er weer een verhaal online staat, kun je hier rechts je email toevoegen.

Tot bloggers

Liefs Marrit,

1. Kramer:
    10 maart 2019
    Wat een verhaal, wat een veelheid aan ervaringen. Ongelooflijk dat je dit allemaal meemaakt en nog steeds overeind staat, vooral na die olifant. Bedankt voor alles en wees voorzichtig. Oma en opa.
  2. Tineke de Groot:
    10 maart 2019
    WoW Marrit, wat een belevenissen maak je mee en wat een avontuur met die olifanten! Fijn dat je zo geniet, ik hoop dat de rest van je reis ook voorspoedig verloopt, veel plezier!
  3. Lisa:
    16 maart 2019
    Hey Marrit! Nog bedankt voor je kaartje. Super leuk dat ik je reis zo mee kan beleven. Geniet er van xx
  4. Janneke:
    18 maart 2019
    Woh, Marrit... wat een avontuur met die Olifant 😱! Godzijdank zijn jullie ongedeerd gebleven. Mooie blog, jij leert veel van het reizen door India en ik leer weer va jou! Xxx
  5. Jomy:
    2 april 2019
    Ik loeef dit! Super tof dat je op reis bent gegaan en een blog bent gestart! Ik blijf je blog lekker lezen. Geniet Marrit en nog heel veel pezier daar, maar doe wel rustig aan!