Een wandeling door India

26 maart 2019 - Sonauli, India

Een gemiddelde wandeling door de straten van India ziet er ongeveer zo uit:

Ik draag een lange broek en een lange mouwen shirt. De stof is dun, waardoor ideaal is in warm weer. Het beschermt tegen de zon en je loopt er ook nog eens een beetje goed bedekt bij, zoals de andere vrouwen.
De teenslippers en de heuptas maken mijn toeristische looks compleet.

De straat waar ik in loop is lange weg met allerlei verkeer, maar wordt vooral gedomineerd door scooters, auto's en tuktuks, er is een soort van stoep voor voetgangers. Vaak zijn dat maar voor korte stukjes, omdat de stoep wordt onderbroken door spullen van een winkel, rotzooi, een gat in de weg of een koe. De meeste voetpaden langs een weg begeeft zich boven of naast het water afvoer. Daarmee ook het afvoer voor ander afval.

Het is warm, na een paar stappen voel je het zweten al beginnen. Ik voel de zon branden op mijn hoofd. Ik waardeer elk stukje shadow.

De toeter wordt voor alles gebruikt in India. Wanneer er wordt afgeslagen, wanneer er mensen oversteken, wanneer er wordt ingehaald. Sommige mensen houden het bij 2 toetertjes, andere hebben weer voorkeur om bij de gehele handeling de toeter in gedrukt te houden. Er is vaak file door de overbevolking en laat de Indiërs nu net een best ongeduldig volk zijn.
Luide gesprekken, geschreeuw van verkopers, het gegorgel en gespuug zijn ook normale geluiden die je hoort tussen het getoeter door. Als je langs een tempel loopt, kun je ook nog heel luid een rinkelende bel horen.

Ze zeggen over India dat elke 15 stappen die je er in zet, India veranderd. Dit is heel erg toepasselijk op de geuren die je tegen komt op straat.
De masala curries waarvan zelfs je smaakpapillen gaan springen kunnen in 1 seconde overgaan naar penetrerende urine geuren.
Koeien vlaaien zijn ook niet geheel ongewoon op straat, dus kinderboerderij geuren (koeien, geiten, schapen, varkens) worden afgewisseld met de verse bloemen geuren en wierook die worden gebruikt als offers in de tempels.
Overal wordt afval verbrand, grote rookwolken met verbrand plastic worden afgewisseld met de kruidige en zoete geuren van de chai (=thee) shop, die op elke hoek van de straat te vinden is.

Ik denk dat India een van de kleurrijkste landen is. Holi festival (waar ze met kleuren poeders gooien) is daar perfecte voorbeeld van.
De kleren van de vrouwen zijn van alle kleuren op het spectrum. De leggings matchen met de patronen van de sarees. Opvallende bindi's, baby's met zwarte make up onder de ogen, mannen met tekeningen op hun voorhoofd.
Huizen geschilderd in alle kleuren. Voor de voordeur op de grond mandalas gemaakt met kleuren poeders.

India, zoveel diversiteit, zoveel prikkels.
Een gewone wandeling door India, wat heel ongewoon is in Nederland.
Een wandeling die ik na 3 maanden gewoon vind.
India, bedankt voor jullie behulpzaamheid, waanzinnigheid en uitdaging. Ik ben er alleen maar van gegroeid.

Momenteel ben ik onderweg naar Nepal. Mijn plannen daar lees je in mijn volgende blog.

Tot bloggers!
Liefs Marrit

1. Jane:
    26 maart 2019
    Wat een beeldende beschrijving! Knap verwoord kan je hier niet iets mee gaan doen?? Een artikel of missch in een boekvorm? Liefs jane
  2. Kramer:
    26 maart 2019
    Indrukwekkend allemaal. Dit is India door de ogen van Marrit. Ben je nog in Varnassi geweest? Goede reis naar en in Nepal. Opa
  3. Tineke de Groot:
    26 maart 2019
    Mooi om je verhaal te lezen en dat je zo geniet! Goede reis naar Nepal opweg naar nieuwe belevenissen
  4. Edgar van der Staay:
    27 maart 2019
    Ik zie het voor me... Ben benieuwd naar je verhalen over Nepal. Op deze manier reizen we een beetje met je mee. Liefs en fijne reis in Nepal papa.
  5. Janneke:
    29 maart 2019