De laatste week alweer

20 juli 2017 - Jurong, China

Hallo allemaal :)

We zijn weer een paar dagen verder na mijn laatste blog. En zo ook dichterbij ons vertrek.
Van vrijdag t/m zondag zijn we elke dag de hele dag op pad geweest naar verschillende steden. Hebben zeer mooie Chinese parken/tuinen bezocht in Suzhou en Jixing. In Jixing hebben we ook een prachtige grot bezocht. Bij mijn foto's staat al van alles van deze dagen.
Maandag zijn we naar de thee plantage geweest. 20 studenten uit Kenia waren ook met ons mee. Zij reizen voor drie weken door China. Al deze 20 studenten hebben de Chineese taal gekozen als extra taal.
Zij hebben net als onze school uitwisseling tussen de scholen.

Op de thee plantage hebben we heel eventjes in de ontzettend felle zon thee geplukt. Ik had het enorm naar mijn zin met de Keniaanse studenten. Ontzettend veel gelachen en veel gekletst met ze. En niet te vergeten zijn er heel veel selfies gemaakt.
Vervolgens hebben wij de thee blaadjes in een warme pan gebakken tot het eigenlijk alleen maar droge stof is. Op deze manier word de Chinese groene thee gemaakt.
In de middag hebben we de Chineese thee ceremonie bijgewoond. Ook mochten wij dit zelf ervaren met traditionele materialen, want dat blijft natuurlijk niet bij een kopje, schoteltje en theepotje.
De bewegingen van het thee zetten en schenken gaat zeer sierlijk en bepaalde houdingen word onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Bijvoorbeeld in rust zit de man met beide handen op tafel en de vrouw met de handen op elkaar op tafel.
We hebben ontzettende heerlijke (en dure) zwarte thee gedronken.

De dag erna zijn wij naar het andere deel van de school geweest waar zij voornamelijk de praktijk uitvoeren. Dit was een heel groot stuk land met kassen met zeer mooie tuinen en verbouwen van aardbeien, maar ook een gedeelte waar ze varkens fokken. Voornamelijk de bekende Meishang varken.

Gisteren zijn wij naar Nanjing geweest, dit is 40 minuten van Jurong. Nanjing is de hoofdstad van de provincie Jiangsu, met een grote geschiedenis.
We zijn naar een groot museum geweest en daarna naar het monument van de bloedbad van Nanjing geweest. Dit was zeer heftig. In 1937 zijn hier in 6 weken 300.000 mannen, vrouwen, kinderen en baby's op inhumane manier afgeslacht.
Ik vond het erg heftig om de verhalen en foto's te lezen en te zien. Ook was er een gedeelte waar lichamen waren opgegraven. Na deze ruimte was er een hal waar duizende kraanvogels lagen. Dit gaf mij toch nog een glimlach op mijn gezicht.

Vandaag was onze laatste les dag. Wij hebben nog les gehad over de Chinese cultuur en de verschillen/overeenkomsten met de westerse cultuur. In de middag hebben wij een les over de chinese kalligrafie gekregen.
Bij het avond eten hebben we onze tolk en andere docenten die ons hebben geholpen bedankt en voorzien van typisch Nederlandse lekkernijen. Afgelopen avond hebben we voor het laatst nog gekaart met de Fransen en afscheid genomen.

Morgen ochtend verlaten we het hotel waar we afgelopen tijd hebben gezeten en gaan we naar Shanghai. Daar spenderen we nog de middag en avond in de stad. Zaterdag zeer vroeg in de ochtend vertrekken wij van Shanghai naar Seoul en van Seoul naar Amsterdam. We komen rond zeven uur in de avond aan.

De reis zit er alweer bijna op. Het ging zomaar voorbij, en dit is zeker niet de laatste keer dat ik in China zal zijn.

Ik zal nog een berichtje plaatsten wanneer ik veilig ben geland :).

Liefss Marrit ,

1. Kramer:
    20 juli 2017
    Mooie reis en fotos. Veel leerzame ervaringen ook. We zijn blij dat het nog steeds goed met je gaat. Voorspoedige terugreis. Kom maar gauw langs.
  2. Kramer:
    Groeten ook van oma
  3. Tineke de Groot:
    Hoi Marrit,
    Leuk dat je ons zo op de hoogte hebt gehouden van al je belevenissen tijdens je verblijf in China. Geniet van je laatste dag daar en een hele goede reis terug naar Nederland!

Groetjes,
    Tineke